ऑफलाइन ई-पेमेंट के बारे में
1. यह डिजिटल पेमेंट का एक प्रकार
है जिसमें इंटरनेट या टेलीकॉम कनेक्टिविटी की जरूरत नहीं होती
2. ऑफलाइन मोड में भुगतान
फेस-टू-फेस या निकटता से किसी भी माध्यम मसलन कार्ड, वॉलेट और मोबाइल डिवाइस से किया जा सकता है
3. RBI
द्वारा अगस्त 2020 से
पायलट प्रोजेक्ट के रूप में इस योजना पर काम किया जा रहा था
4. इन लेन-देन के लिए प्रमाणीकरण के
अतिरिक्त कारक (Additional
factor of authentication-AFA) की जरुरत नहीं होगी
4. चूँकि भुगतान ऑफलाइन होगा इसलिए
ग्राहकों को SMS या
ई-मेल के जरिये 'अलर्ट' कुछ समय बाद
मिलेगा
5. यह सुविधा मुख्यतः छोटे मूल्य के
डिजिटल पेमेंट को ध्यान में रखकर तैयार की गई है
6. इस पेमेंट मोड में प्रति लेन-देन
की लिमिट 200
रुपये तक होगी और इसकी ओवरऑल लिमिट 2,000
रुपये तय की गई है
- हालांकि, ऑनलाइन माध्यम से ही खाते में फिर से पैसे डाले जा सकते हैं
7. इस पेमेंट मोड के लिए पहले RBI द्वारा इस
संबंध में जारी किये सर्कुलर के प्रावधानों को सहमति प्रदान करनी होगी
8. ऑफलाइन भुगतान का इस्तेमाल
ग्राहकों की अनुमति के बाद ही किया जा सकता है
9. RBI
के इस कदम से दुर्गम या इंटरनेट विहीन क्षेत्रों में भी छोटे डिजिटल लेन-देन
हो सकेंगे
भारत में डिजिटल पेमेंट
1. भारत में UPI के माध्यम से
कुल डिजिटल भुगतान का 60%
लेन-देन होता है
2. RBI
की रिपोर्ट के अनुसार डिजिटल भुगतान पिछले 5 वर्षों में लगभग पांच गुना हो गया है
3. कैपिटल मार्केट कंपनी CLSA की रिपोर्ट
के अनुसार, भारत
में डिजिटल भुगतान 2021 में
300
बिलियन डॉलर से 2026 तक
तीन गुना बढ़कर 1
ट्रिलियन डॉलर तक पहुंच जाएगा
4. देश में डिजिटल पेमेंट के लिए
नेशनल पेमेंट कॉरपोरेशन ऑफ़ इंडिया (NPCI)
एक अम्ब्रेला संगठन है
5. इसे RBI और भारतीय
बैंक संघ (IBA) द्वारा
The Payment and
Settlement Systems Act, 2007 के प्रावधानों के तहत स्थापित किया गया है
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In English
Why Offline E-Payment
in News?
To
push digital transactions in rural and semi-urban areas, the Reserve Bank of
India (RBI) recently issued a framework allowing offline payments up to Rs 200
per transaction, subject to an overall limit of Rs 2,000.
About Offline
E-payments
1. An
offline digital payment means a transaction that does not require internet or
telecom connectivity.
2. Under
the offline mode, payments can be carried out face-to-face (proximity mode)
using any channel or instrument like cards, wallets, and mobile devices.
3. These
transactions will not require an additional factor of authentication (AFA).
4. Since
the transactions are offline, alerts (by way of SMS and/or e-mail) will be
received by the customer after a time lag.
5. Transactions
are subject to a limit of Rs 200 per transaction and an overall limit of Rs
2,000 for all transactions until the balance in the account is replenished.
6. Balance
replenishment can only occur in an online mode.
Conditions
1. Offline
payments shall be made in proximity (face-to-face) mode only.
2. such
transactions using cards should be allowed without a requirement to switch on
the contactless transaction channel.
3. The
customers will continue to enjoy protection under the provisions of circulars
limiting customer liability and will have recourse to the Reserve Bank
Integrated Ombudsman Scheme for grievance redress.
4. Further,
the acquirer should incur all liabilities arising. out of technical transaction
security issues at the merchant's end.
5. The
RBI also emphasised that offline payments will be covered under the provisions
of its limited customer liability circulars.
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